به گزارش مهر، معصومه ابتکار در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان این که معضل آلودگی هوا راه حل دارد ولی مسولان با ادبیاتی از این معضل یاد می کنند، که گویی این مهم لاینحل است گفت: این در حالی است که بسیاری از کلان شهر های دنیا از جمله توکیو، آتن و مکزیکوسیتی طی اجرای برنامههای مدون و یکپارچه توانسته اند آلودگی هوای شهرشان را کاهش دهند.
وی با اشاره به تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال 78 و اجرای آن تا سال 84 که موجب شد 80 در صد آلودگی خودروها کاهش یابد و سرب از سوخت حذف شود و اقداماتی برای خروج خوودروهای گازوییل سوز نیز انجام شد، گفت: تاثیرات اجرای این برنامه در آن سالها در کاهش آلودگی هوای شهر تهران بسیار اثر گذار بود. متاسفانه از سال 84 به بعد اجرای این برنامه جدی گرفته نشد و حتی نسبت به ورود خودروهای دیزلی هم اقداماتی صورت گرفت در شرایطی که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت که برای اولین بار منتشر کرده است، آلایندههای مربوط به دبزل میتوانند سرطان زا باشند. از سوی دیگر در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد عقب افتادگیهایی هستیم.
ابتکار تاکید کرد: در مورد ارتقاء استاندارد موتورسیکلتها نیز با بحران جدی مواجه هستیم. همچنین در تعویض کاتالیست تاکسیها با وجود تامین اعتبار در بودجه سال جاری پیشرفت قابل ملا حظهایی را شاهد نیستیم.
وی یاد آور شد: پیش نویس بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تهیه و به تصویب هیات دولت هم رسیده است ولی بنا بر اظهارات برخی مسئولان در این امر، خبری از اجرای بندهای این برنامه نیست و اصولا سازو کار جدی مدیریتی وجود ندارد.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه تهران هر روز با آلودگی هوا مواجه است ولی زمانی که هوا ساکن است و بادی نمیوزد ما می فهمیم که هوا آلوده است این نشان میدهد که برای تعهدات و مسئولیتها اهمیتی قائل نیستیم.
مهندس مهدی چمران نیز تاکید کرد: باید از دولت و دستگاههای مربوطه بخواهیم تا نسبت به اجرای مصوباتی که به تایید و تصویب دولت در خصوص برنامه جامع کاهش آلودگی هوا رسیده است اقدام کنند.
وی افزود :در برخی شهرهای کشور که ترافیک را مانند کلان شهرها ندارند با معضل آلودگی صنعتی دسته پنجه نرم میکنند و وجود کارخانههای صنعتی موجب آلودگی هوای شهرهایشان شده است. باید برای کاهش آلودگی هوا تمام جوانب صنعتی، حمل و نقلی و محیط زیستی مد نظر قرار گرفته شود.
شکیب: همه مسئولیم کم کاری را به گردن یک دیگر نیاندازیم
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: با توجه به پیشرفت علم ،معضل آلودگی هوا حل شدنی است ولی برنامهها در این زمینه با جدیت اجرا نمیشوند. در این موضوع همه مسئول هستیم بنابراین نباید با گردن انداختن مسئولیتمان بر دیگران، رفع مسئولیت کنیم.
شکیب خاطر نشان کرد: وجود کارگاههای ساختمانی در شهر و اطراف تهران یکی دیگر از مراکز آلاینده کننده شهرند که میتوان نسبت به متوقف کردن فعالیت آنها قبل از شروع آلودگی هوا تا پایان روزهای آلوده اقدام کرد.
نامه شورا به دولت و مجلس برای اجرا شدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوا
در نهایت اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که طی نامهای ازدولت و مجلس شورای اسلامی بخواهند که اقداماتی بر اساس مصوبات دولت و شورا در جهت اجرای برنامه جامع بازنگری شده کاهش آلودگی هوا که به تصویب دولت هم رسیده است انجام شود، همچنین تاکید شود تا دولت، راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران نسبت به اقدامات مسئولانه خود گامهایی را بردارند و نیز پیشنهاد شود تا سازمان محیط زیست نسبت به اصلاح مسایل فنی و صنعتی کارخانه آسفالتهای موجود در غرب استان تهران که آلایندههایشان با وزش باد به سمت شرق تهران میآید اقداماتی را انجام دهد.
شکیب تاکید کرد: شورای شهر باید کار عملیتری انجام دهد. به این منظور میتوانیم کمیته ایی تشکیل دهیم که شورا هماهنگ کننده بین دستگاههای مختلف دولتی و نهادهای مربوطه باشد. چراکه برای کاهش آلودگی هوای تهران و کاهش ترافیک که یکی از دلایل آلودگی است برنامههایی تهیه و تدوین شده است که باید اجرایی شوند. این کمیته میتواند پیگیر این موضوعات باشد.
وی با اشاره به کمبودها در بخش حمل و نقل عمومی شهر یاد آور شد: براساس طرح جامع حمل و نقل قرار بود 11 هزار اتوبوس در تهران وجود داشته باشد که تنها 6هزار دستگاه آن محقق شده است که البته بسیاری از آنها فرسودهاند.در بحث مینیبوسرانی هم معضلات جدی وجود دارد. معاینه فنی تاکسیها و خودروهای شخصی هم که روند خوبی را داشت طی میکرد رها شده اند.
علیرضا دبیر که موافق ایجاد این کمیته است خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران ابزار و اختیاراتی دارد که نمیتواند نسبت به موضوعات بیتفاوت باشد. میتوان از شخصیت حقیقی و حقوقی اعضای شورا برای ایجاد این کمیته استفاده کرد.
ابتکار نیز افزود: شورای شهر تهران در حد ظرفیت و توانش روی موضوعات زیست محیطی و به خصوص در مورد اجرای برخی طرحهایی که منجر به کاهش آلودگی هوا و صوت میشود اقداماتی را انجام داده است.در جلسات کمیته محیط زیست که نمایندگان دولت و دستگاههای مربوطه نیز حضور دارند برای اجرای طرحها مشکلی ندارند تنها اعتبار و بودجه کافی وجود ندارد.
برهمین اساس مهندس چمران تاکید کرد که این نامه به دولت و مجلس داده خواهد شد تا اقدامات قانونی و مصوب برای اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا انجام شود.
در ادامه جلسه همچنین گزارش رسیدگی به عملکرد مالی مناطق 16،2،19،20 ارائه شد.